2008-05-30

Cloverfield

Én nem tudom, hogyan kerülte el a figyelmem idáig, mindenesetre most hétvégén sikerült csak megnéznem.Örültem a filmnek, mintha egy TÜKÖR lenne, ami alapján (véleményeink, kritikáink alapján) elég sokat árulunk el magunkról is. Úgy veszem észre kb. aki nyitott az újra, fantáziált már, álmodott ilyen nagy szörny elől menekülős feelinget, annak bejött, akit nem foglalkoztatott ezzel a témával, annak nem.


Rendkívül jónak tartom ezt a tendenciát, vagy akár divatot ami felé megy a mai filmipar. Talán a független filmesek által már régóta szajkózott utat egyre többen ismerik fel: újat mutatni! Fontos Hollywood ezen felismerése, hogy nem lehet már leültetni embereket a klisékből épitkező filmekkel. Gondolok itt - a szinte tucatjával leltári pontossággal szereplő jelenetekre : robbanó benzinkút kilassítva, sikeresen, agyafurtan leszámol a főszereplő a szörnyekkel, napnyugtában, szakadt ruhában, elsétáló, csókolózó főhős szerelmespár, stb... Felfedezték, hogy ÚJAT kell mutatni. Rendhagyót, akár sokkolót. Igaz, hogy kiszámíthatalan ez a recept, benne van a nagy bukás de a nagy siker is. A filmipar már csak ilyen.

Az amatőr film, szubjektív plánra már voltak sikeres új húzások: gondoljunk csak bele, hogy anno a Blair Wich Projekt (Ideglelés) sokkoló hangulatát sokan "eredeti felvételnek" titulálták, vagy korábban a Kannibál Holocaust is a legmegrázóbb filmjeim közé tartoztak, erdeti felvételt sugallva szintén. A szubjektív plánt Spielberg is használta a Ryan közlegény megmentésének elejére, amikor ott vagyunk a harcmezőn, egy képkockányi nagytotál sincs, csak a sportközvetítések hangulatát idéző high speed shutter (rövid záridős) rázkodó kapkodó kamera. Csodálatos, nem zavaró, csak éppen annyira amennyire a rendező akarta. Hatása volt.A REC (spanyol film) még szinte el sem készült, már le is csaptak rá az amcsik és forgatják az amerikai remake-t szintén nagyon finom kis anyag, ott egy profi TV stáb veszi az abnormalitást és tébolyt. Kíváncsi vagyok, hogy sikerül-e überelni az amcsiknak. Kicsit talán kevésbé rángatják a kamerát, mivel a történet szerinti profi stáb veszi. (Említem mindazt azok kedvéért, akik a cloverfield kameramozgását kritizálták)

A Cloverfield nem egy átlagos film, megnézésre mindenképp javaslom, akinek szintén igénye van arra, hogy ne sémákból, klisékből épitkező tákolmányt nézzen, hanem újat és rendhagyót. Azért néhány dramaturgiai hiba engem is zavart:- A szabadság szobor fejének aránya tényleg nem stimmelt. (mivel minden az eredetiséget és élethűséget célozza meg erre ügyelni kellett volna)-A baráti társaság veszteségeinél nincs hiszti, túl simán veszik tudomásul az elvesztést- Ha látom a szörnyet, miért nem őt veszem? Nagy füstnél, óriási katasztrófa jeleneteknél nagyon rövid ideig mutatják a füstöt, pusztítást, ehhez képest a szereplők kommentjeit és reakciói irányába túlságosan eltolódott a ballansz.-Kinyírunk egy kisszörnyet, nem mutatom meg közelről, körbejárva? Hmm...-Kazetta vagy memoriakártya? Én végig úgy tudtam, hogy kártyára rögzített, szereplők által felvett kamerából kiszedett memokártya felvételét látjuk. De akkor tényleg, hogy lehetnek meg a régi anyag foszlányai alatta? -A kamera képe tényleg makulátlan, valami vérprofi masinával vették fel, kis kézikamera képe azért igen zajos sötétben és a sötét metróban is tévesztett volna az autofókusz. A filben az élesség végig túl jó. A zoom is néha brutálgyors, ez sem jellemző a kis kézi csodákra.Persze a hang is makulátlan.

Az aránylag kevés szörny jelenet gondolom a csillagászati árak magyarázzák, szerintem képkockára bontott árak vannak, na ott dob nagyot a költségvetésen, amikor ilyen profin illesztik a környezetbe.

Hogy mi a vége? Hiszen kitalálhatjuk az elejéből, a kazettát (memokártát?) megtalálták, iktatták. A szörnyet gondolom lezúzták, de ez már csak a gondolatainkban szőjük tovább, mert a filmben nem kaptunk semmilyen feloldozást a mély pokolból.Na nem kötözködök, nekem bejött, a dramaturgiai hibák ellenére is újszerűsége, hangulata látványvilága miatt egy 8/10-et dobok rá.

Nincsenek megjegyzések: